מתכון לגפילטע פיש ים תיכוני - מתכון מנצח מדור כור ההיתוך.

בטוחה שיהיה מעדן, גם ל"שוורצים" כמוני ולכל הגזענים באשר הם, כולל הלא מנסים לטעום שביננו (בין זוגי שיחיה).

מתכון משודרג המחזיר לגיפלטע פיש את המקום הראוי במטבח היהודי.
ללא גלוטן, בריא, מזין וטעים.

לפני שאני מנדבת לכם את המתכון הים תיכוני הכי טעים שיש לגיפליטע פיש, של הרבנית אסתר דויד מועלם.   ראשית אתחיל באנקדוטה קצרה.

בחוג לציור - טיפול פסיכולוגי במסווה של חוג אמנותי, זקני הקבוצה שמעו אותי מודיעה לאימי בטלפון שחייבת שיהיה היום מספיק גפילטע פיש כי מצטרפת אלינו חברה לארוחת ערב. אחת מהן לא התאפקה לשאול הכיצד חדרה בי האהבה למאכל הכי יידיש מאמא שיש? 
למי שלא מכיר אותי יש לי פרצוף של סחוק חריף...

שאלה זו הובילה אותי ישר להיזכר בילדותי ובאמי. בית שספגתי בו טעמים מגוונים, אבל בעיקר אמא שלא יכלה להיות רק שלי, כי תמיד היו ילדים או אנשים שהייתה עבורם קרש הצלה, עזרה ותמיכה.

סבתא חנה ז"ל ניצולת השואה, הייתה הסבתא המאומצת שגרה בביתנו, היא באה אלינו לארוחת חג ונשארה אצלנו עד יום מותה. היה לה קשר מדהים עם אימי, הן שוחחו ביניהם יידיש וגרמנית כשהיו מבשלות, או משוחחות על החיים ובעיקר כשלא רצו שנבין. תמיד אמא אימצה, חיבקה, ואירחה חברים בביתנו. השיא היה שהפועל המוסלמי משכם, שבצע שיפוץ בביתנו נשאר לקידוש ולארוחת שישי, החלק ההזוי הזכור לי בסיפור שהוא ישב עם כיפה על הראש ואנחנו הילדים התגלגלנו מצחוק . יש לי עוד כמה סיפורים על אנשים שחוו טרגדיות ואימי הייתה המאמצת והמתנדבת. אך לא בכך עסקנן... אולי בעתיד אכתוב המשך.... אמנם לא למדתי לדבר יידיש או ערבית, אבל לאכול גפילטעפיש שעבר מוטציה ושדרוג לדעת רבים, כן למדתי.

המצרכים: 

דג קרפיון שוקל כקילו + לפני טחינה, לבקש מהמוכר לטחון.
2 כפות קמח מצה/ 2 כפות קמח חומוס
2 כפות סילאן
2 בצלים קצוצים
3 ביצים
2 גזרים.
עלה סלרי.
כפית מלח
מעט פלפל שחור


אופן ההכנה: 

-לבשל 2 ביצים קשות בסיר.

- לטגן את הבצלים עד שיזהיבו.

 -לערבב במערבל את הדג, קמח מצה, ביצה, כף סילאן  כפית מלח קורטוב פלפל ולהוסיף את 2 ביצים קשות והבצלים המטוגנים ולהעביר הכל לקערה לאחר קבלת העיסה. (מהעיסה נכין את הקציצות לפי הגודל הרצויי)




- להרתיח סיר עם מים בתוספת שלד הדג שלא נטחן (אפשרי גם הראש) לציר הדגים עליו יתבשלו קציצות הגפילטעפיש, כף סילאן, ושני גזרים חתוכים לפרוסות, לאחר הרתיחה להכניס לסיר את הקציצות שנכין מהעיסה  לפי הגודל הרצוי, בד"כ אליפסה.






- לבשל על אש קטנה במשך חצי שעה. לחכות שיתקרר , להגיש לצד חזרת.


בתיאבון!!  'מתכון השבוע' - רות ברונשטיין עורכת מגזין ההמלצה שלי.